Yaşam

Düşen Bir Yolcu Uçağında Savaş Uçaklarındaki Gibi ‘Fırlatma Koltuğu’ Olsa Herkesi Kurtaramaz mıyız, Bunu Neden Yapamıyoruz?

Bu fikri duyduğunuz zaman teorik olarak düşünüp ilk başta “acaba” desek bile pratikte hayata geçmesini engelleyecek çok fazla sebep bulunuyor.

Uygulanabilirliği pek mümkün değil. Çünkü…

Yapay zekâ ile oluşturuldu

Fırlatma koltukları, yüksek hız ve yüksek irtifa gibi özel durumlar için tasarlanmıştır. Daha düşük irtifa ve hızlardaki yolcu uçakları için kullanmak faydadan çok tehlikeye yol açar. Fırlatma işlemi sırasında yüksek G kuvvetleri ve ani yükseklik değişiklikleri, pilotlar gibi eğitimli olmayan siviller için tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Yani kaş yapayım derken göz çıkarmamız çok olası. 

Öte yandan fırlatma koltuklarının fırlatma işlemi sırasında kullandığı patlayıcıları bir yolçu uçağına koymak da pek parlak bir fikir değil. Özellikle yangın vb. durumlarda felaketin boyutunu artırmaya davetiye çıkarmak gibi.

Bir başka sebep, yolcu uçaklarının amacı ve tasarımı.

Yolcu uçakları, çok sayıda insan taşıyacak şekilde tasarlanmıştır. Koltuklara fırlatma mekanizmasının entegre edilmesi hem yolcu uçaklarının tasarımının değişmesine neden olacak hem de kapasiteyi azaltacaktır. Ayrıca yolcu konforunu da etkileyecektir. Bu, ilk başta büyük bir dert değil gibi görünse bile yolcu uçaklarının çok sayıda sefer yaptığını düşündüğümüzde taşlar yerine oturuyor. 

İşin bir de mali boyutu var.

Günümüzde 409-853 arası yolcu taşıma kapasitesine sahip yolcu uçaklarının her bir koltuğuna fırlatma mekanizması eklemek, maliyetleri de epey artırır. Aynı zamanda mekanizmanın eklenmesi, uçağın ağırlğını da artıracağı için yakıt tüketimini de etkiler. Bunları hesaba katınca tahmin ettiğiniz gibi bilet fiyatlarının arşa çıkacağına şüphe yok. 

Özetle, yolcu uçaklarının koltuklarında bir fırlatma mekanizması kullanmak pratik olarak pek mümkün gözükmüyor.

Ayrıca hava yolu firmaları buna ihtiyaç da duymuyor. Bir örnek olarak, IATA’nın (Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği) hazırladığı rapora göre 2023 yılında gerçekleşen 37 milyon uçuşun tamamında sadece 30 kaza yaşanmış. Bunlardan biri ölümcül sonuçlar doğurmuş. Bu nedenle günümüzde en güvenli ulaşım araçlarından biri olarak görülen hava yollarına bu tarz yatırımlar yapmayı gerekli görmüyorlar. Ancak yakıt tüketimi, yolcu kapasitesi gibi detaylar da göz önünde bulundurularak uçakların daha güvenli hâle gelmesi için çalışmalarını sürdürüyorlar.  

Kaynaklar: HowStuffWorks, IATA

Benzer içeriklere de göz atmayı unutmayın: 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort
Bozhane Escort
Çatma Mescit Escort
Ovacık Escort
Emin Sinan Escort
İncirköy Escort
Emirgan Escort
Mecidiyeköy Escort
Veliefendi Escort
Yavuz Selim Escort
Göllü Escort
Mehterçeşme Escort
Anadolu Kavağı Escort
Türkoba Escort
Yavuz Selim Escort
Emniyettepe Escort
Anadolu Kavağı Escort
Subaşı Escort
Tatlısu Escort
Semizkumlar Escort
Sultaniye Escort
Akat Escort
Maltepe Escort
Yenimahalle Escort
İhsaniye Escort
Bahçelievler Escort
Avrupa Yakası Escort
Postane Escort
Yavuz Selim Escort
Asmalı Mescit Escort
Polonezköy Escort
Ayazağa Escort
Uğur Mumcu Escort
Yenidoğan Escort
Kaptanpaşa Escort
Gültepe Escort
Mehmet Akif Ersoy Escort
Caferağa Escort
Esenevler Escort
Yakacık Çarşı Escort
Paşa Escort
Beykoz Escort
Sümer Escort
Cumhuriyet Escort
Yavuztürk Escort